Standardbetingelser
Foto og film
Nettsider, se lenger ned på siden.
Dagspris på opptak
Opptaksdag for foto og film inkluderer:
Forberedelser og utstyr
Opptak på lokasjon
Fargekorrigering
Transfer og filtilgjengelighet via OneDrive
Bruksrett uten tidsbegrensning
Reisekostnader kommer normalt i tillegg etter avtale (med mindre dette er inkludert i en fastprisavtale).
Filer leveres via OneDrive og kan lastes ned direkte. Ferdige foto leveres fortløpende ved ferdigstillelse, normalt snarlig etter opptak. Vi anbefaler at man laster ned ferdige foto til egne lagringsløsninger. Vi garanterer ikke lagring på våre løsninger utover 12 måneder etter leveranse.
Tilrettelegging og opptak
Opptak krever god tilrettelegging og bruk av profesjonelt utstyr (objektiver, lys, etc.). Ved fotografering av rom/arealer ber vi om at lokalet er rengjort og klargjort, at lyspærer fungerer, og at uønskede elementer er fjernet.
Kunden kan gjerne delta under opptak. Vi anbefaler tett dialog og gjerne statusmøter underveis.
Dokumentering av opptak
Dersom man ønsker å dokumentere og formidle fotojobben (fotoshoot) så skal bildene minimum inneholde elementer som viser at det er en fotojobb. Dette kan være; fotograf, utstyr som fotografen har med seg og benytter (kamera, kamerastativ, lys og lysstativer). Det er ikke tillatt med direkte avfotografering av ferdig oppsatt scene eller tilsvarende.
Begrensning, eierskap og rettigheter
Alle foto og filmklipp er og forblir fotografens åndsverk. Ved denne avtalen gis Kunden rett til å bruke materialet fritt til:
Egne nettsider og blogg
Sosiale medier
Presentasjoner og brosjyrer
Andre relevante markedskanaler
Materialet kan ikke videreselges, deles videre eller brukes kommersielt (f.eks. på produkter som selges) uten skriftlig avtale med opphavsperson. Unntak gjelder intern bruk, f.eks. som illustrasjon i egne lokaler eller på messer (produksjonskostnader kommer i tillegg).
I henhold til Åndsverksloven §§2, 3, 5, 6, 20 og 23 skal opphavsperson krediteres ved bruk.
Ved nedleggelse, konkurs eller opphør av Kundens virksomhet, bortfaller bruksretten. Ved oppkjøp eller fusjon kan avtalen videreføres etter sin opprinnelige hensikt.
Fotokreditering
Foto: Sven-Erik Knoff | FotoKnoff | www.fotoknoff.no
Foto: Amanda Sotberg | FotoKnoff | www.fotoknoff.no
Ferdige foto kan beskjæres, men skal ikke endres på annen måte uten godkjenning fra opphaver.
Nettsideløsning og design
Vi leverer visuelle og brukervennlige nettsider gjennom plattformen Squarespace. Nettsidene vil være oversiktlige og enkle å bruke for de som jobber med innhold – noe som bidrar til økt effektivitet i hverdagen. Å jobbe med tekst, foto, video og annet innhold er enkelt, og vi sørger for et design som fremhever merkevaren med tydelig informasjon om virksomheten, kontaktinformasjon i ulike markeder og språk, samt personlige foto og film.
Designutkast oversendes etter planlegging og innspill fra Kunden.
Siden 2014 har vi eksklusivt benyttet Squarespace som plattform for alle våre webprosjekter – både internt og for kunder. Løsningen er kjent for sine mange muligheter for moderne designuttrykk og brukes av millioner av virksomheter over hele verden.
Merkevaren vi bruker på leveranse av nettsider og merkevareprofil er DREYMA®, registrert merkevare av FotoKnoff AS.
Abonnement og teknisk drift
Squarespace-abonnement kommer i tillegg (per mai 2025: NOK 249,-/mnd). Dette opprettes på vegne av Kunden og betales direkte til Squarespace via betalingskort (månedlig eller årlig – årlig anbefales for best pris). Abonnementet inkluderer alt det tekniske ved løsningen, inkludert webhotell og døgnåpen teknisk kundeservice (via Squarespace).
Squarespace-appen
Med Squarespace sin egen app kan man enkelt redigere nettsiden eller publisere blogg- og nyhetsartikler på farten. Appen inkluderer også nyttige verktøy som statistikk og finnes for både Android og iOS.
Flerspråklige nettsider
Det finnes ulike måter å løse språkbehov på. Det kan tilrettelegges for ett eller flere språk i strukturen, eller man kan benytte tredjepartsverktøy som Weglot (egen kostnad), som automatisk oversetter innhold til ønskede språk.
Opplæring
Inntil 2 timer praktisk opplæring i bruk av løsningen er inkludert i prisen.
Oppdragsgivers ansvar
Kunden plikter å oversende relevant innhold, korrekturlest og oppdatert, via e-post eller Microsoft Teams, slik at oppdraget kan gjennomføres effektivt og med korrekt informasjon.
Fakturering
Vi fakturerer fortrinnsvis via Elektronisk handelsfaktura (EHF) med 7 dagers betalingsfrist om ikke annet er avtalt.