Den dagen drømmen ble virkelig

19. juli 2017.

En dato som for alltid er brent inn i minnet mitt. Det var den dagen en drøm fra barndommen ble virkelig. Sammen med min tidligere samarbeidspartner, Grim Berge var jeg tre uker inn i vårt ambisiøse prosjekt med å filme hele Norge. I min jobb som fotograf og filmskaper har jeg allerede mange timer bak meg i helikopter og småfly, men denne dagen skulle bli noe helt spesielt.

Vi fikk klarsignal til å bli med i hvert vårt De Havilland Tiger Moth – et klassisk, åpent dobbeltdekkerfly fra 1930-tallet – fra Kjeller flyplass utenfor Oslo. Under ledelse av den erfarne piloten Morten K. Myhr gjorde vi oss klare til avgang, fastspent i åpen cockpit, iført hjelm og briller, og med vinden som eneste lydkulisse. Retningen var Oslo. Høyden var akkurat passe for å fange hovedstaden fra luften, og opplevelsen… helt ubeskrivelig.

En levende legende i lufta

Å fly i en Tiger Moth er som å reise i tid. Flytypen ble designet i 1931 av den britiske flypioneren Geoffrey de Havilland og brukt som standard treningsfly for Royal Air Force under hele andre verdenskrig. Den er robust, enkel i konstruksjonen – men krevende å mestre. Den har en 4-sylindret, luftkjølt Gipsy Major-motor på rundt 130 hestekrefter, trepropell, og en elegant konstruksjon med dobbelte vinger og åpen cockpit.

Et av våre to fly den dagen – med registreringsnummer LN-KFT – er noe helt spesielt. Det ble bygget ved Kjeller Flyfabrikk i 1935 som en av bare 37 norske Tiger Moths, og fikk militær ID "189". Under krigen klarte det å unngå tysk beslag ved å fly til Sverige, hvor det overlevde og fløy sivilt helt frem til 1965. I dag er det et av fem luftdyktige Tiger Moth-fly i Norge, takket være enestående restaureringsarbeid fra Kjeller Flyhistoriske Forening.

Fra virkelighet til filmøyeblikk

Tankene mine gikk nylig tilbake til denne flyturen da jeg så den siste Mission: Impossible-filmen med Tom Cruise, der han som vanlig utfører halsbrekkende stunts mellom fly i høy hastighet. Jeg er glad vi var godt fastspent (både i flyet og i kinosetet…)! Men likevel – følelsen av frihet, det historiske vingesuset og nærheten til luftrommet kan ikke sammenlignes med noe annet. FOR en opplevelse det var.

Jeg husker hvordan jeg lente kameraet ut, kjente vinden ta tak i kameraet der jeg fanget Oslo fra en vinkel få andre opplever – over Slottet, Akershus festning, fjorden og øyene. Alt sett fra et fly som bærer med seg nesten et århundre med historie, både norsk og internasjonal.

Kjeller: Luftfartens vugge i Norge

Kjeller flyplass er mer enn bare en rullebane. Det er verdens eldste militære flyplass med sammenhengende drift, etablert i 1913. Det var her Hærens Flyvemaskinfabrik bygget fly i tre og duk for en ny generasjon piloter. Og det var her Tiger Moth 189 ble født – et fly som fortsatt er i lufta nesten 90 år senere.

Takket være entusiasmen og lidenskapen hos frivillige i KFF, får publikum fortsatt oppleve fly som dette i luften. Det handler ikke bare om nostalgi, men om levende historie – å se, høre og føle hvordan det var å fly i en tid da pilotene var like mye eventyrere som navigatører.

Min barndom med jetmotorer i hagen

Det hele begynte allerede da, da jeg var liten. Jeg vokste opp med Fornebu Flyplass som nærmeste nabo til barndomshjemmet, og lyden av flymotorer og duften av flybensin var en naturlig del av hverdagen. Mens andre barn hadde trær og trampoliner i hagen, hadde jeg DC-9-ere og Boeing-maskiner, Cessna’er og Piper Cherokee, store og små fly som fløy lavt over hustakene. Jeg husker hvordan jeg stirret mot himmelen, fascinerte av vingene, farten og friheten.

Interessen for fly gjennom barndommen på Fornebu var absolutt tilstedeværende, og allerede rett etter konfirmasjonen fikk jeg være med på min aller første spesielle flytur – i en North American Harvard LN-TEX, et av verdens mest ikoniske treningsfly fra andre verdenskrig. Og vi fløy ikke bare rett frem – vi fløy opp, og ned. Rulle over Holsfjorden i fantastisk vær. En rå introduksjon til luftens fysiske og mentale dimensjon. Men DET er en helt annen historie.

Denne tidlige eksponeringen plantet et frø i meg. Et behov for å forstå – og etter hvert formidle – det som beveger seg, både i lufta og i menneskers liv. Det utviklet seg til en sterk drivkraft for å fange øyeblikk, lys og bevegelse. I dag, som fotograf og filmskaper, er det dette som ligger i kjernen av alt jeg gjør: Å formidle stemning, historier og følelser – med kameraet som verktøy og blikket som kompass.

Å fly i et veteranfly fra 1935 og kjenne både vingesus og historie på kroppen, vekket noe grunnleggende i meg. Det minnet meg på hvorfor jeg forteller med bilder. Fordi formidling handler om mer enn estetikk. Det handler om å skape tilstedeværelse, undring og emosjonell gjenklang. Og kanskje – akkurat som på den flyturen – løfte mennesker litt opp fra bakken og vise dem en ny horisont.

Nå går det mest i droner, men jeg sier aldri nei til å bli med i fly eller helikopter.

Drømmer går i oppfyllelse når de får vinger.

Perspektiv fra luften – og fra hjertet

Opplevelsen i Tiger Moth var ikke bare en flytur. Den var en påminnelse om hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Gjennom FotoKnoff skaper jeg visuelle fortellinger som gir rom for følelser, dybde og undring – uansett om det er en dokumentarfilm, en merkevarehistorie eller et stillbilde. For meg handler foto og film om mer enn teknikk. Det handler om å løfte frem det ekte. Å fange det som beveger – og å gi det videre på en måte som treffer både øyne og hjerte.

Denne dagen i luften over Oslo ga meg både perspektiv og bekreftelse. Den bekreftet at lidenskap, håndverk og historie kan møtes – og at de beste bildene ofte kommer fra de sterkeste opplevelsene. Det er akkurat dette vi i FotoKnoff jobber for, hver eneste dag.

Og med Tom Cruise kom minnene tilbake til denne dagen og opplevelsen mellom to vinger. Selv om Tom var ute på vingene, fløy jeg i et tøffere fly.

Takk til Morten som gjorde min drøm virkelig, denne dagen i 2017.

Vil du se flyet med egne øyne?
Ta turen til Flydagen 1. juni 2025 på Kjeller og opplev vingene som bar en nasjon – og som brakte min store drøm – til nye høyder.

En euforisk filmskaper tilbake på bakken etter tidenes beste flytur, sammen med Morten, tidligere nabo og god venn fra oppveksten på Fornebu.
Foto: Grim Berge/Discover Norway

Sven-Erik Knoff

Sven-Erik Knoff is an internationally awarded filmmaker and photographer who captures the world with precision, emotion, and purpose. With over a decade of professional experience and a background as a chef trained in high-end kitchens across the globe, he brings a unique eye for detail, composition, and storytelling.

Whether working independently or for clients worldwide, Knoff crafts visual narratives that blend technical excellence with human depth. His work reflects a deep curiosity for people, places, and light—driven by wanderlust and grounded in a strong sense of craftsmanship.

Known for his meticulous approach and natural ability to connect with his subjects, Knoff turns fleeting moments into lasting impressions—always with a focus on clarity, authenticity, and impact.

https://www.fotoknoff.no
Neste
Neste

Fibonacci: Naturens matematikk som former vårt visuelle uttrykk